RSS

Kisah si pengemis


Semalam tunggu wife di station LRT Masjid Jamek... so, dalam masa menunggu tu.. untuk membuang masa yang memang free.. aku pun melihat keadaan sekeliling.. melihat karenah orang ramai yang baru balik dari bekerja.. ada bermacam-macam ragam dan rupa.. Ada yang muka tensen.. happy.. atau murung.. Aku buat assumption yang tensen tu mesti kena marah oleh boss di pejabat.. hehehe.. dan yang happy tu mesti telah dapat berita yang memang buat drg tu happy... dan yang murung pula maybe sbb dorang belum gaji... muahahahaha !!!


Kelibat sepasang anak-beranak (aku agak jer) meminta sedekah menarik perhatian aku.... kedua-duanya (pompuan dan lelaki) cacat penglihatan.. duduk di tepi tangga sambil menjual tisu... standard la kan untuk pengemis.. mesti jual tisu punya la..  Aku pandang mereka... Suddenly, yang pengemis lelaki tu buka mata.. dia pandang kiri-kanan.. kemudian tutup mata balik... errr.. mcm menyamar jadi cacat jer aku tengok.. ??


Dan part paling best sekali... dalam masa 30 minit aku berdiri di situ... maybe pengemis tu dah dapat income around RM20... serius nie.. sbb aku kira brp orang yg bagi sedekah kat drg.. perrghhh... cuba bayangkan kalau drg duduk di situ 10 jam (8 pagi sampai 6 ptg).. drg dah dpt income RM200 sehari... atau RM6000 sebulan (30 hari)... mak aii.. dah setaraf gaji manager aku kat ofis.. Ini la rakyat Malaysia... rakyat yang pemurah.. sbb tu ramai rakyat asing yang sanggup dtg ke Malaysia semata-mata untuk minta sedekah.. Tapi kat kampung drg.. rumah banglo bro.. silap haribulan.. pengemis yang nmpk mcm rakyat termiskin tu.. lebih kaya dari kamu semua.. Chowww !!





  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

3 comments:

One said...

kalau aku, aku nda bagi tu... kawan aku cakap aku 'hati kering'.. biar lah! Kalau betul2 mo menderma.. derma cara yg betul kepada pihak yg sepatutnya layak diderma. Dorang ni??? Hmm... makin kita derma.. maksudnya makin lah kita sukung aktiviti mengemis nih. Makin aktif la sindiket pengemis.. makin ramai budak and golongan tertindas kena paksa jadi pengemis juga.. lu pikir la sendiri..

NZR said...

sama la kita tu... dulu aku bagi jg.. tp skrh ni.. aku pun tdk bagi.. aku pernah nmpk ahli sindiket tu dtg ambik duit dari pengemis d LRT Masjid Jamek.. beratus juga la tu pengemis bagi sm tu org. Tp time tu aku nda terpikir pula mau rakam guna hp.. hehehe.

One said...

aku cari button 'like' yg ada tunjuk ibu jari bah ni... hahahhaaa.... tapi indapa lah.. aku kasi 'like' di sini seja lah..
--> LIKE <--

Powered by Blogger.